Każda firma – bez względu na to, czy dopiero stawia pierwsze kroki na rynku, czy od lat jest liderem w branży – chce odnosić sukcesy w sprzedaży. To podstawa działalności biznesowej. Poprawa wyników sprzedażowych nie jest jednak łatwym zadaniem. Często wymaga wdrożenia szeregu usprawnień, procesów i metod, na których efekty trzeba poczekać. Cierpliwości jednak zwykle zostaje wynagrodzona. Podpowiemy Ci kilka sposobów na zwiększenie sprzedaży w swojej firmie.
1. Cross-selling i upselling
Pierwsza propozycja to tak naprawdę dwa sposoby na wsparcie sprzedaży, świetnie działające zarówno w klasycznym modelu, jak i w działalności online. Sprzedaż krzyżowa ma miejsce wtedy, gdy polecasz klientowi inne produkty jako uzupełnienie podstawowego zakupu. Kluczem do sukcesu w sprzedaży krzyżowej jest poznanie swojego asortymentu od podszewki, by podczas sprzedaży móc szybko zarekomendować produkty, które do siebie pasują. Ważny jest również czas. Najlepsza pora na zastosowanie metody cross-sellingowej to moment, w którym klient zdecydował się już na zakup (np. zamówił dany produkt).
Natomiast up-selling to metoda wsparcia sprzedaży, która polega na oferowaniu klientowi usług lub produktów, charakteryzujących się wyższym standardem i często również wyższą ceną, niż produkt, który np. aktualnie ogląda w sklepie. W wielu przypadkach klient nie wie, że może otrzymać lepszą wersję danego towaru w nieco wyższej cenie. Warto go o tym poinformować.
2. Wsparcie sprzedaży poprzez usprawnienie procesu zakupowego
Gdy klient zdecyduje się kupić przedmiot, warto umożliwić mu jak najszybsze i najwygodniejsze dokonanie transakcji. Po wysiłku włożonym w działania marketingowe, nie chcesz przecież, by jakikolwiek drobiazg pod koniec procesu zakupowego zniweczył szanse na zysk. W sklepach stacjonarnych staraj się usprawnić funkcjonowanie obsługi kas. Zadbaj o to, by placówka była odpowiednio obsadzona – zawsze powinien być na miejscu ktoś, kto może obsługiwać kasy w czasie intensywnego ruchu.
W sklepie online dopracuj takie kwestie jak: prędkość ładowania poszczególnych stron, czytelność strony z koszykiem zakupowym czy poziom skomplikowania formularza rejestracyjnego. Wszystko powinno być proste w obsłudze, a także dobrze wyglądać i błyskawicznie ładować się na każdym urządzeniu.
3. Budowanie relacji z klientami
Odpowiednio pielęgnowana relacja z osobami, które odwiedzają Twój sklep lub śledzą Twoją działalność w mediach społecznościowych może stanowić bardzo skuteczne wsparcie sprzedaży – zyskujesz klientów, którzy z przyjemnością będą wracać do Twojej firmy. Zatrudniaj pracowników, którzy są gotowi wysłuchać i rozwiązać wszelkie problemy potencjalnych klientów. Niech pełnią rolę ambasadorów marki – nie boją się nawiązywać kontaktów z klientami i podchodzą do nich w sposób indywidualny.
4. Edukowanie swoich klientów
Obsługa klienta powinna polegać nie tylko na responsywności, ale także na przekazywaniu informacji m.in. na temat działalności Twojej marki. Wielu właścicieli firm, zwłaszcza tych z branży usług profesjonalnych, nie edukuje swoich klientów, ponieważ obawia się, że dzielenie się bezpłatną wiedzą ograniczy zyski. To nieprawda – przekazując wartościowe informacje budujesz wizerunek eksperta i jesteś pierwszym wyborem, gdy klient musi rozwiązać problem z dziedziny, w której się specjalizujesz.
5. Prośby o opinie
Polecenia to najłatwiejszy sposób na skuteczne wsparcie sprzedaży i rozwijanie swojego biznesu. Jednocześnie jest to działanie, które wielu przedsiębiorców ignoruje. Warto prosić swoich klientów, aby podzielili się opiniami na temat produktu czy wykonanej usługi ze swoimi znajomymi oraz w internecie. Wyznacz sobie cel, aby zdobyć 2 polecenia tygodniowo. Łatwo go zrealizować, a efekty na pewno pozytywnie Cię zaskoczą.